lørdag, august 26, 2006

Gud ske lov, at jeg luthersk er

Gammel luthersk sang, her i egen gendigtning:

1. Gud ske lov, at jeg luthersk er,
at Guds det rene ord,
som Luther barnligt havde kær,
det i mit hjerte bor.

2.Gud ske lov, at den moderarm,
den sande kirkes hånd
mig holder i sin favn så varm
og giver nådens ånd.

3.Gud ske lov, at frem rinder ren
den livets kilde klar,
ja, trøstet hjertesorgen den
og tørsten stillet har.

4.Gud ske lov, at den lære ren
i katekismen helt
mig dagligt giver sandheden
så ligefrem meddelt.

5. Gud ske lov, at jeg ved hvad jeg
i sakramentet får,
at Gud her fuldt tilgiver mig
mens jeg på jorden går.

6. Gud ske lov, at af nåden sød
alene frelses jeg,
at Jesu blod og pinedød
er salighedens vej.

7. Gud ske lov, at intet påfund,
som af mænd udtænkt var,
med falsk skin mig fra sandheds grund
berøvet freden har.

8. Gud ske lov, for at jeg er fri
fra pavens falske pragt,
fra antikristens tyranni
og fra hans list og magt.

9. Gud ske lov, fanget sværmeri
i nettet mig ej har,
og hver et stoltheds kætteri
forgæves på mig var.

10. Gud ske lov, at jeg troen har
med glædens vidnehær.
Bekendelsen så ren og klar
oplyser livet her.

11. Gud ske lov, at under Guds ord
min sjæl den bøjer sig,
og mod hver helvedsport jeg tror,
frimodigt vidner jeg.

12. Gud ske lov, kirken, Jesu brud
mig plejer med sin hånd
og deler af sin balsam ud
bevæger sin livsånd.

13. Gud ske lov, at jeg luthersk er
-min ros til alt er endt
mit smykke og min vinding kær
i ord og sakrament .


Friedrich Weyermüller (1810-1877)
Krydderihandler i Niederbronn
Dansk 2006 Magnus Sørensen
Mel. Op alle som på jorden bor

Sangen er til fri afbenyttelse ved angivelse af forfatter og gendigter.

Ingen kommentarer: