fredag, januar 04, 2008

Missourisynoden, AALC og Den evangelisk-lutherske Frikirke

I sommers erklærede Missourisynoden (LCMS) kirkefællesskab med "The American Association of Lutheran Churches" (AALC). Dette kirkesamfund har tidligere skrevet om uenigheder med missourisynoden:
For example, the celebration of the Lord's Supper among congregations in The AALC could be described as "close" Communion. While the term "close" has been used in the LC-MS in the past, the current practice is to define this as "closed" Communion with the perception that Holy Communion in Missouri Synod churches is only for Missouri Synod Lutherans.
Teksten findes stadig på kirkesamfundets hjemmeside, så man må gå ud fra, at den stadig gælder: Distinctions of The AALC.

Men hvad er egentlig forskellen på closed og close communion. Closed communion handler om kirkefællesskab. Det handler om, at nadveren er et menighedsmåltid, der forudsætter enighed om lære og bekendelse og medlemskab af en retlærende kirke.

Close communion handler først og fremmest om, at præsten skal vide, hvem han tager til alters - om de modtager nadveren ret, dvs. ved hvad de får og ikke er ubodfærdige. Dette er vigtigt og enhver præsts pligt at gøre.

Men når læren om kirkefællesskab ikke berører ens nadverpraksis, har man reelt ikke en lære om kirkefællesskab. Og når LCMS kan erklære alter- og prædikestolsfællesskab med en kirke, der ikke har det det, må man spørge, om LCMS stadigvæk har en lære om kirkefællesskab.

Den har før erklæret kirkefællesskab med kirker, der var i kirkefællesskab med liberale kirker. Men med erklæringen om kirkefællesskab med AALC, kan der ikke længere være tvivl om, at LCMS er en vranglærende og unionistisk kirke.

Den Evangelisk-Lutherske Frikirke i Danmark (ELFK) har formanet LCMS ledelse flere gange(se bl.a. her), men så vidt man kan læse af ELFK's hjemmeside, er den stadig i kirkefællesskab med LCMS og har ikke officielt suspenderet eller afbrudt det.

Men hvad betyder en formaning til LCMS om at afbryde kirkefællesskab med vranglærende kirkesamfund, hvis man selv opretholder kirkefællesskab med LCMS, som ELFK gør. ELFK har jo selv ved sin praksis vist, at de ikke fastholder den lutherske lære om kirkefællesskab.

Samtidig har ELFK i enhedsdokumentet mellem nordiske kirker, tilslutte sig følgende sande formulering om kirkefællesskab: "Kirkefællesskab skal imidlertid ikke grundes på individuelle menighedsmedlemmers trosbekendelse, men på den lære, som menigheden faktisk forkynder og bekender. På dette grundlag kan man udøve prædikestols- og nadverfællesskab mellem kirker og menigheder. Og dette betragter vi som kirkefællesskab." ELFK viser ved sin praksis, at man ikke er i overenstemmelse med enhedsdokumentet, når det gælder læren om kirkefællesskab.

I Augustanakirken er vi fastholder vi læren om kirkefællesskab, som den er formuleret i enhedsdokumentet. Vi vil også fastholde den i praksis. Derfor kan vi ikke indgå eller opretholde kirkefællesskab, dvs. nadver- og prædikestolsfællesskab, med vranglærende kirker.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Vil det så sige, at Augustana-kirken er den eneste retlærende kirke i verden, som du kender til?

Jeg er oprigtig nysgerrig.

peace
Steffen

Pastor Sørensen sagde ...

Nej, vi har kirkefællesskab med Evangelisk Luthersk Kirke i København og på Sydfyn/Langeland, som har pastor Lyrstrand som præst.

Vi har endnu ikke officielt etableret fælles organisation med disse menigheder, men arbejder tæt sammen med dem.

Der er desuden en række kirker og menigheder, hos hvem jeg ikke har fundet fejl i læren, men som vi af praktiske grunde ikke har ført egentlige læresamtaler med endnu, hvilket er forudsætningen for kirkefællesskab. Nogle af disse har jeg henvist til under links på min blog.

Jeg er enig i læren i Enhedsdokumentet fra Nordisk Frikonference, så jeg vil også mene, at vi bør kunne blive enige med de kriker herfra, der ikke ved deres praksis bekender en anden lære. Jeg håber for eksempel på, at ELBK besinder sig på den lære, de har bekendt i Enhedsdokumentet.

Der er efterhånden en del menigheder og kirker i verden, som gør op med den falske lære og praksis i de gamle "konfessionelle" lutherske kirker. Det er mit håb, at vi må kunne finde sammen i enighed om Guds ords sande lære.