mandag, august 06, 2007

Evangeliet om de kristne eller om Kristus

Med det ene ører sidder jeg og hører en udsendelse om "evangelisterne", som DR2 har døbt den evangelikale bevægelse - måske som en slags kulturradikal bevidst demonstration af uvidenhed om kirkelige forhold.

Her hører jeg så endnu engang det ny-evangelikale evangelium forkyndt: "Hvis man afspejler Kristus i sit liv, får mennesker lyst til at blive kristne. " (Husker ikke den præcise formulering).

Det er evangeliet om, hvor gode og kærlige de kristne er, som tiltaler den indre farisæer, som gerne vil høre et evangelium om, hvor gode mennesker kan blive. Der var ikke et ord om Kristi forsoning af Guds vrede - eller om Kristus i det hele taget.

Dette evangelium er falsk og fører mennesker til helvede!

Der er intet menneske, der bliver en sand kristen af at få lyst til at blive hellig, ligesom de kristne.

Jeg har selv hørt såkaldte søgervenlige prædikener, som i stedet for at forkynde evangeliet, forkynder om de kristne. Desværre fører en sådan falsk forkyndelse til at mennesker forhærder sig overfor det sande evangelium, da de bekræftes i deres loviskhed.

3 kommentarer:

Linealis sagde ...

" (...) tiltaler den indre farisæer" - måske. Men det er unægtelig en ny slags farisæisme. Det er næppe en farisæisme der nogensinde kommer til at fokusere på stive love og regler.

Anonym sagde ...

Nu har jeg ikke tv, men P1 har også tidligere døbt den evangelikale bevægelse for "evangelisterne". Så får man lige kaste Christian Hedegaard ind i legen også..

I sagens natur har jeg ikke set den pågældende udsendelse, men..

Jeg er ikke enig i at forkyndelsen om at "afspejle Kristus i sit liv" altid er ensbetydende med at "vise hvor gode og kærlige kristne er." Det kan ligeså vel handle om at turde stå ved sin råddenskab, men vide at der er frelse at hente for den. Derfor synes jeg man skal passe på med at advare folk imod at "afspejle Kristus" i deres liv.

Men hvilken Kristus, det er naturligvis sagen.

Pastor Sørensen sagde ...

@fro: Jeg har ikke skrevet noget om, at vi ikke skal afspejle Kristus i vores liv.

Jeg har skrevet noget om at gøre vores helliggørelse til et nådemiddel - at tro, at andre mennesker kan blive frelst ved at ønske at blive hellige ligesom de kristne. - og jeg har skrevet om at tro, at en prædiken om de kristne kan gøre andre mennesker kristne.

At gøre evangeliet til et budskab om Kristi gerning i os eller om de kristne er at forfalske evangeliet.

At man vil skelne ml. retfærdiggørelse og helliggørelse, ml. lov og evangelium, betyder altså ikke, at man er modstander af helliggørelse, selvom pietismen altid har beskyldt den levende ortodoksi for det.