søndag, november 12, 2006

Hvad er værst

Hvad er egentlig værst:
1. At lære så åbenlyst falsk, at enhver,
som kan læse sin bibel kan se det og holde sig fra en, selvom
man måtte være præst eller biskop i Den Danske Folkekirke.

2. At hævde, at man er en evangelisk-luthersk forkynder og lave et
evangelisk-luthersk netværk, men ved sin fortsatte tilstedeværelse i Folkekirken og sit prædikestols- og alterfællesskab
med dem, som er nævnt i pkt 1, vise, at læren ikke er så vigtig og
derved vildlede troende mennesker til at lytte til ulvene.

mvh magnus

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Er Folkekirken efter din mening "ulvene"?

Magnus sagde ...

Ja, vranglærere er ulve, og folkekirkens biskopper og præster er vranglærere.

Anonym sagde ...

Ok, det kan godt være, at f.eks. Indre Mission ikke lægger SÅ meget vægt på læren som dig/jer.

Men jeg regner det for ganske utænkeligt, at den, som kommer i en IM sammenhæng, udfra egen overbevisning, vil have noget som helst til overs for en mand som Grossbøll, eller lytte til præster som går ind for homoseksuelle vielser eller reinkarnation eller hvad ved jeg.

Det samme gælder naturligvis LM og Oase.

Så jeg mener, det er en påstand uden hold i virkeligheden, at f.eks. IM-præster får folk til at lytte til "ulvene". Der er mig bekendt ingen tegn i den retning. Tværtimod synes fronterne i forhold til "ulvene" at skærpes.

Så medmindre du også ser IM's præster som ulve... Men i så fald præsterer du en cyklisk logik uden reelt indhold, nemlig "ulvene får folk til at lytte til ulvene". Jamen, selvfølgelig! ;-)

mvh
Jesper

Magnus sagde ...

Hej Jesper
Nu kan ordet "lytte" jo forstås på flere måder. Jeg mener ikke, at Im etc. bevidst får folk til at lytte i betydningen at tilslutte sig.
Men jeg mener, at det ved deres tilstedeværelse i folkekirken legitimerer, at man kommer til gudstjeneste og fysisk "lytter" til ulvene, og dermed med tiden kommer til at lytte åndeligt til dem.

mvh. magnus